U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

 

offerte aanvragen - tekstschrijver HENDRIQ

 

Klantreviews tekstschrijver HENDRIQ - Alphen

 portfolio content & copywriter HENDRIQ

 

Blog over taal, tekst, schrijven en communicatie

Met knipoog én eeuwigheidswaarde. En toch ook serieus zinvol. Echt. Korte blogartikelen vol tips en altijd lekker om te lezen. Lees je mee?

 

Blogoverzicht of laatste artikel

  

Bloggen voor jou?  

Zal ik voor jouw bedrijf of organisatie bloggen (ghostwriter)? Bel me op 0172 - 78 55 74 of stuur een berichtje. Tekstschrijver Henkjan Elsinga

HENDRIQ Google Reviews

Tekstschrijver HENDRIQ 5-sterren Google Reviews

Gebaseerd op 4 reviews

 

Creatieve Copywriter Inhuren?

Bel     0172 - 78 55 74  

of       06 - 34 33 58 49  

of      contact via mail 

Zo maak je Goede Content: lekker leesbaar lezersvoordeel met stopkop d'r op

Gepost 2015/04/22

Content hondje - copywriter Henkjan Elsinga - Tekstschrijver HENDRIQ

 

Hoe maak je goede content waar je doelgroep blij van wordt? Dat ga ik je verklappen (3 punten). Maar eerst even de schoolmeester: content is informatie die – op welke manier of in welke vorm dan ook – interessant is voor je doelgroep. Die wil je best bieden. Want zo maak je jouw doelgroep benieuwd naar jou of jouw organisatie.

 

Tekst of beeld

Content kan je leveren in tekstuele vorm. Digitaal of gedrukt. Denk aan een blog, een nieuwsbrief of een whitepaper. Beeld kan ook: een infographic of video bijvoorbeeld. Ik ga even door op (online) tekst. Ben niet voor niets tekstschrijver.

 

Verpakking of inhoud?

Content betekent inhoud. En daar gaat het om, zeggen ze altijd. Niet om de verpakking. Nou, dat is niet helemaal waar. Of eigenlijk helemaal niet waar. Want zonder goede verpakking wordt jouw content niet gezien. Laat staan geopend. Je moet jouw content dus wel in cadeauverpakking presenteren. Dan zal jouw doelgroep hem dankbaar in ontvangst nemen.

 Content waar je doelgroep blij van wordt - copywriter Henkjan Elsinga - Tekstschrijver HENDRIQ

Hoe pak je je content en je doelgroep in? 

 

1. Stopkop als titel boven je tekst

Een goede kop of titel heeft stopkracht. Die maakt dat je even stopt met wat je doet. Hij trekt je aandacht. Prikkelt je nieuwsgierigheid. En maakt benieuwd naar het verhaal (jouw content) achter of onder de kop. Dát is een stopkop. Drie tips om die te maken vind je hier: gebruik je kop!

Het begin, de titel, de kop is het belangrijkste deel van je content. Zonder goede kop wordt je verhaal zelf niet gelezen. Zonde van je schrijftijd. Besteed er dus voldoende tijd aan. Want … 

1. De juiste koptekst trekt lezers aan

En er is nog een reden om een effectieve titel te schrijven. Die staat eigenlijk op 1: 

2. De juiste koptekst trekt Google aan

Wil je dat jouw content goed gevonden wordt door deze en andere zoekmachines? Verwerk dan de voor jouw doelgroep (en het artikel) relevante zoekwoorden in de titel. Belangrijk voor zoekmachineoptimalisatie (seo).

 

Oké, de ideale wereld: jouw ‘lezer’ toetst in Google zijn of haar zoekopdracht in. De titel van jouw content (artikel, blog, whitepaper) verschijnt. Jouw killer-kop raakt de lezer recht tussen de ogen en ... klik! Je hebt hem of haar binnen. En nu?

 

2. Lekker leesbaar verhaal

Wil je de aandacht vasthouden? De lezer helemaal meekrijgen? En aan het eind van het verhaal iets laten doen (meer lezen, aanmelden, inschrijven, bestellen)? Dan is niet alleen de inhoud (zie punt 3) van belang. Ook de vorm, de schrijfstijl.

Met een lekker leesbare tekst houd je de aandacht langer vast. Als het goed (geschreven) is, zo lang als jij wilt. Als schrijver laat je de lezer soepel door de tekst lopen. Zodat deze makkelijk vindt wat hij of zij zoekt. En aan het eind bied je nog even de helpende hand: je call-to-action. Voor een vervolg zoals jij dat wenst. 

Paar schrijftips: bondig, zelfverzekerd en concreet formuleren, actieve stijl, korte zinnen (varieer), koppen en subkoppen, bullet points (opsomming), voldoende witruimte.

 

Dat was de vorm. Maar de inhoud van mijn content? Waar gaat het verhaal dan over?

 

3. Voordeel voor de lezer

Eenmaal geopend is het de inhoud waar het om gaat. Wat heb je te bieden? Dat kan van alles zijn. Als het maar de interesse van de lezer heeft. Die lezer bied je serieus ‘voordeel’ in de vorm van bijvoorbeeld kennis, nieuws of onderzoeksresultaten. Productinformatie of een speciaal aanbod kan ook. Of iets heel anders: een herkenbaar en humoristisch stuk over een branchevoorval – om maar iets te noemen. Goed voor de ontspanning. In die zin kan ook onzin zinvol zijn.

 

Goede content draait dus om vorm én inhoud. Zinvolle informatie voor je doelgroep. Op een opvallende en prettige manier geschreven. Kortom: heb je iets moois te bieden, pak het dan leuk in. Dat pakt des te leuker uit.

 

Succes!

 

Ben je zelf niet zo’n schrijver? Ik wel! Met plezier en passie, voor jou, blabla, zelfpromotie, etc. ;)

 

Andere blogartikelen lezen (overzicht)?

 

Vond je dit een interessante blog? Wil je hem dan delen? Dank! (zie social media knoppen) 

Oude Facebook likes, van vorige website:

Delen via sociale media

Cookie-beleid

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan.

Gaat u akkoord?